Mis mõjutab elektriauto kindlustuse hinda peamiselt?

Elektriautod on muutunud Euroopa teedel üsna tavapäraseks, mistõttu kaaluvad paljud inimesed nende soetamist. Elektriautode kasvav populaarsus tekitab mitmesuguseid küsimusi. Näiteks kui hästi tasuvad elektriautod end võrreldes tavalistega ära ja millised on nende eelised nii omaniku jaoks kui ka keskkonna seisukohast.

Kuidas kujuneb elektriauto kaskokindlustuse hind? Uuri lähemalt.

Oleme vaadanud elektriautoga sõitmise ja elektriautoga reisimise eeliseid. Muu hulgas on nendeks vaikne mootor, heite puudumine ning kulude kokkuhoid tänu kütuse ja elektri hinnavahele. 
Samas võivad elektriautode omanikud olla üllatusega märganud ka, et elektriauto kaskokindlustuse hind on tavalise sisepõlemismootoriga auto omast oluliselt kõrgem.

Aeg-ajalt võib kuulda arvamust, et kindlustusfirmad tõstavad kunstlikult elektriautode kindlustuse hinda. Tegelikult põhineb elektriautode kindlustuse maksumus konkreetsetel teguritel. Ifi autokindlustuse tootejuht Roberts Skrupskis selgitab teemat lähemalt.

Elektriautod võitlevad koha eest sisepõlemismootorite maailmas

Statistika kinnitab elektriautode populaarsust: Euroopas registreeriti uusi elektriautosid 2023. aastal peaaegu 3,2 miljonit, mis on 20% rohkem kui 2022. aastal.

Vaatamata sellisele kasvule domineerivad turul jätkuvalt sisepõlemismootoriga autod. Kiire tarneahel, arenenud tootmisprotsessid ja väljakujunenud tanklate infrastruktuur tähendavad, et sisepõlemismootoriga autoga liigutakse mööda vana tuttavat rada. Sama kehtib ka remondi puhul – sisepõlemismootoriga autode varuosade turg on palju suurem, mis vähendab oluliselt remondikulusid.  

Kuidas kujuneb elektriautode kindlustuse hind?

Nagu ka sisepõlemismootoriga autodel, on elektriauto kindlustushinna määramise aluseks kaks peamist tegurit – õnnetuste sagedus ja kahjuhüvitiste keskmine summa. Need kaks faktorit tõstavad elektriauto kaskokindlustuse hinda järgmistel põhjustel.

1. Elektriautode keskmine kindlustushüvitis on suurem

Elektriauto kindlustuse hinda mõjutavad muuhulgas kõrgemad remondikulud.

Elektriauto kaskokindlustuse keskmine kahjuhüvitis on endiselt palju suurem ja on veelgi tõusuteel. Ifi kaskokindlustuse andmetel ulatub keskmine kahjusumma elektriauto puhul 2000-2500 euroni. Diisel- või bensiiniautode puhul on keskmine hüvitis ligikaudu tuhat eurot väiksem.

Kõrged remondikulud on üks peamine põhjus, miks elektriauto kindlustuse hind on kõrgem. Ehkki varem arvati, et kuna elektriautodel on vähem liikuvaid osi, pole neid vaja nii sageli remontida, ei ole see päriselt nii läinud. Elektriautode suurem kaal ja soodumus saada auklikul teel viga suurendavad remondikulusid.

Pärast rasket õnnetust on elektriauto remontimine keerulisem, kui võrrelda seda tavalise sisepõlemismootoriga auto remontimisega. Keerukus on tingitud eelkõige elektrisõidukite kõrgtehnoloogilisest varustusest – kaameratest, anduritest ja muudest tipptasemel seadmetest. Elektriautode teenindusega tegeleb ka vähem kvalifitseeritud mehaanikuid.

Aku asendamise kulu on kindlustajate jaoks oluline probleem. Kuna aku on tavaliselt paigaldatud auto põhja alla ja hõlmab suurt ala, on see ka kahjustustele väga vastuvõtlik. Isegi kerge kokkupõrkega võib kaasneda kulukas remont või lausa mahakandmine, kuna aku hind võib olla kuni pool auto väärtusest.

Kasutatud elektriautodega võib veelgi suuremaid probleeme tekkida. Kui uuel elektriautol on selge ajalugu ja müüja garantii, siis kasutatud elektriauto omanik ei tea auto minevikku ning autol võib olla varjatud kahjustusi. On tulnud ette juhtumeid, kus halvas seisus avariilisi elektriautosid on toodud USA-st Euroopasse, kus need on korda tehtud ja endale uued omanikud leidnud. Selline auto kätkeb endas edasisel kasutamisel suuremaid ja ettenägematuid riske ning võib uute õnnetuste korral sõitjate tervist ja elu ohustada.    

2. Õnnetused elektriautodega on sagenenud

Kui mõne aasta eest võeti elektriautodega ette pigem lühemaid sõite, sest laadimisvõimalusi oli vähem, siis täna suudavad elektriautod juba tavaliste autodega võrdväärseid vahemaid läbida. Ja seega on liikluses rohkem elektriautosid, mis annab võimaluse ka rohkemateks õnnetusteks.

Keskmise õnnetuste sageduse poolest on elektriautod nüüdseks sisepõlemismootoriga autodest ette jõudnud. Osalt on selle põhjuseks asjaolu, et elektriautodega sõidetakse peamiselt suurtes, tiheda liiklusega linnades, kus on suurem tõenäosus õnnetusse sattuda. Lisaks kipuvad nende avariid toimuma suuremal kiirusel, kuna elektriautod on võimsamad ja kiirendavad paremini.

Kiirus ja võimsus on olulised argumendid elektriauto kasuks otsustamisel. Roberts Skrupskis selgitab: „Kui keskmisest võimsam auto peaks ootamatult kiirendama või sõitma keskmisest suuremal kiirusel ja tal lubatakse lisaks liikuda ka ühistranspordirajal, on õnnetused kerged juhtuma. Lisaks jätab oma jälje seegi, et teised liiklejad pole veel elektriautode võimsa kiirendusega harjunud.“

Elektriauto kaskokindlustus – parim kaitse suuremate ja väiksemate ootamatuste puhul

Sagedasemad õnnetused ja suurem keskmine kindlustushüvitis tähendavad kõrgema hinnaga kaskokindlustust. Kindlustusmakse on suurem ka nooremate (alla 30-aastaste) ja väiksema sõidukogemusega juhtide puhul.

Elektrisõidukite turg areneb aina edasi, arvestades tarbijate nõudmisi, tehnoloogia arengut ja tuleviku keskkonnaeesmärke. Kindlustus peab aga kaitsma tänaseid elektriautode omanikke, arvestades nende praegusi vajadusi.

Kui oled elektriauto omanik või kavatsed peagi osta elektriauto, võib elektriauto kaskokindlustus Sind väga suurte kulude eest kaitsta. Ifi elektriauto kindlustus sisaldab muu hulgas spetsiaalseid kaitseid elektriautole – kaitse all on laadimiskaabel ja -seade, ööpäevaringse autoabi saab kutsuda ka siis, kui aku tühjeneb teel olles, ning turuväärtusest 15% kõrgem hüvitis auto hävinemisel.

Igaühega võib õnnetus juhtuda, olenemata sõidukogemusest või sõiduki tüübist. Ära jäta midagi juhuse hooleks – olgu siis tegemist tugeva rahe või otsasõiduga loomale, kaskokindlustus aitab kaitsta ootamatute kulude eest ja annab meelerahu.

Vaata lisaks: