Elektriauto – eelised ja võimalused

Kui kaalud lähiajal auto välja vahetamist, võime kihla vedada, et võimalike valikute nimekirjas seisab ka mõni elektriauto. Rahvusvahelise Energiaagentuuri (IEA) andmetel osteti eelmise aasta jooksul maailmas üle 10 miljoni uue elektrisõiduki ja selle rekordi peaks purustama juba tänavune aasta. 2023. aastal plaanitakse müüa 14 miljonit elektrisõidukit, mis moodustab ilmselt 18% kõigist uute sõidukite müügitehingutest. 2020. aastaga võrreldes on tegu tohutu hüppega, sest toona ulatus elektrisõidukite osakaal kõigi uute autode müükide hulgas ainult 4%-ni.

Ootamatult tublisti on elektrisõidukite populaarsus kasvanud ka Balti riikides. Euroopa Autotootjate Liidu andmetel registreeriti Leedus 1009, Lätis 901 ja Eestis 644 uut elektrisõidukit. Eestis suurenes Kliimaministeeriumi andmetel esmaregistreeritud elektriautode arv võrreldes mullusega 21%.

Mis on elektriautode populaarsust sellisel määral kasvatanud? Autojuhte ei veena ainult loodusega seotud kaalutlused. Loe järgnevast loost täpsemalt, milliseid eeliseid, võimalusi ja väljakutseid elektrisõidukid juhtidele pakuvad. Ühtlasi saad teada, miks on kaskokindlustus elektrisõidukite juures veel tähtsam kui tavaautode puhul.

Elektriautod annavad oma panuse keskkonnakaitsesse

Keskkonnateemade põhjustatud surve on kindlasti oluline tegur, mis elektriautode populaarsust suurendab. Kasvavad mured kliimamuutuste ja keskkonnakaitse pärast sunnivad valitsusi ja rahvusvahelisi organisatsioone toetama keskkonda vähem saastavaid transpordiviise. Elektrisõidukid kujutavad endast üht lahendust, kuidas vähendada transpordisektori negatiivseid ökoloogilisi mõjusid.

Sisepõlemismootoreid kritiseeritakse peamiselt nii loodusele kui ka inimestele kahju tegevate saastavate mõjude pärast. Autod eraldavad kasvuhoonegaase, peamiselt süsihappegaasi. Peale selle paiskavad need õhku inimtervisele kahjulikke süsinikmonooksiidi, lämmastikoksiidi ja tahkeid osakesi. Elektrisõidukitest aga inimtervisele kahjulikke saasteaineid ei eraldu.

Elektrisõidukid ei tekita heitgaase, sest töötavad elektrienergial; seega ei eralda need ka kasvuhoonegaase. Elektrisõidukite puhul on peamiseks saasteallikaks nende akude laadimiseks kasutatav energia.

Elektriauto saastab loodust 20% vähem

Elektrisõidukid on kulutõhus transpordiviis, mis kasutab energiat märgatavalt suurema kasuteguriga. Mõnikord võib vahe ulatuda kuni kahekordseks. Kui elektrienergia tootmiseks kasutatakse tuule-, päikese- või hüdroenergiat, ei eraldu saasteaineid üldse.

Kui võtta arvesse kogu auto elutsüklit (sealhulgas tootmist), 200 000 kilomeetrini ulatuvat läbisõitu ja taaskasutamise võimalusi, on elektriauto keskkonnale 20% vähem kahjulik. Kui kasutatakse ainult roheelektrit, eraldab elektriauto oma elutsükli jooksul 50% vähem kasvuhoonegaase kui traditsioonilisel kütusel sõitev auto.

Elektriauto tasub end kiiremini ära

Elektrisõidukid on kulutõhusad ja jätkusuutlikud transpordivahendid, kuid mõnikord peetakse probleemiks nende kõrgemat hinda. Loomulikult tekib küsimus, millised on sellise transpordivahendi eelised ja kas see tasub end ära, võrreldes kütusel töötavate autodega. Esiteks peab meeles pidama, et elektriautode kasutuskulud on märgatavalt madalamad.

Kuidas elektriauto end ära tasub?

1. Aku

Elektriauto elutsükkel on märgatavalt pikem kui keskmise sisepõlemismootoriga auto oma. Aku tööiga võib ulatuda 15–20 aastani, mis võib sõiduharjumustest sõltuvalt tähendada 160 000 kuni 320 000 kilomeetrit.

2. Elekter

Elektrisõiduki tarbitav elekter maksab vähem kui kütus. Näiteks nõuab tavaline auto 100 kilomeetri läbimiseks 6–7 liitrit kütust, mille maksumus jääb tavaliselt 0,7 kuni 1,8 euro vahele liitri kohta. Elektriauto vajab sama vahemaa läbimiseks umbes 18–20 kilovatt-tundi ja kodus laadides on ühe kilovatt-tunni hind (elektrihinnast sõltuvalt) 11–15 senti. Seega maksab sisepõlemismootoriga sõiduki puhul 100 kilomeetri pikkune sõit umbes 5–12 eurot ja teisel juhul umbes 2-3 eurot.

3. Laadimisjaam

Isiklike päikesepaneelidega inimesed saavad elektrisõidukeid laadida siis, kui elektri hind on kõige madalam. Laadimisjaamaga ühendatud päikesepaneelide abil võib kindlustada selle, et laadimine toimub otse päikesepaneelide poolt toodetud energiaga. See tähendab, et laadimiseks kasutatav energia on täiesti tasuta (kui päikesepaneeli enda maksumust arvesse ei võeta). Nende jaoks, kellel päikesepaneele pole, sõltub elektrisõiduki otselaadimise hind valitud elektripaketist.

4. Toetusrahad

2023. aastal pakub Eesti riik rahalist toetust uue elektriauto ostmiseks 4000 eurot.

5. Kütuseaktsiis

Lisaks tasub meeles pidada, et 2024. aasta maist alates on plaanis Eestis hakata taas kütuseaktsiisi tõstma. Koos sellega, kuidas toimub saastavate autode maksustamine ning laieneb elektriautode infrastruktuur, muutuvad elektrisõidukid järjest mõistlikumaks valikuks.

Elektriautode tehniline tase aina paraneb

Pidevad investeeringud keerukatesse akutehnoloogiatesse ning keemiliste ja füüsikaliste protsesside, samuti tehniliste lahenduste parandamine on märgatavalt muutnud arusaamu elektriautode akudest. Ka see on elektrisõidukite populaarsuse kasvule oluliselt kaasa aidanud.

Autotootjad jätkavad uuendustesse investeerimist ja esitavad endale pidevalt uusi väljakutseid. Laialt levinud, suure energiatiheduse ja pika elueaga liitiumioonakude kallal käib järjekindel töö, et neid veelgi täiustada ning nende tõhusust ja vastupidavust kasvatada.

Veel üsna hiljuti levis väiteid, et elektrisõiduki aku jõudlus kahaneb kiiresti ja et elektrisõiduk muutub mõne aastaga kasutuskõlbmatuks või vähemalt väheneb sõiduki võimsus oluliselt. Kuid tänapäeval on elektriautodesse paigaldatud liitiumioonakud toodetud nii, et nende väljavahetamise vajadus tekib alles kümne aasta pärast või veelgi hiljem.

Elektriauto aku taaskasutusvõimalusi parandatakse pidevalt

Elektrisõidukite akud sisaldavad väärtuslikke materjale, mille hulgas on vaske, alumiiniumi, niklit, koobaltit, liitiumi jne. Euroopas leidub nii ehitusjärgus kui ka juba töötavaid taaskasutuskeskusi. Tihti teevad autotootjad koostööd idufirmadega, kes konkureerivad selle nimel, kes neist esimesena teatab tühjade akude täieliku taaskasutamise võimaluse avastamisest. Selle tulemusena tekib järjest rohkem taaskasutusvõimalusi ja keskkonnale avaldatav mõju väheneb.

Suured investeeringud elektrisõidukite taristu parandamisse

Elektrisõidukite populaarsuse ootamatult kiire kasv viimaste aastate jooksul on toonud esiplaanile avalike laadimispunktide nappuse kogu Euroopas. Andmed näitavad, et 2022. aastal oli Euroopa riikides kõige rohkem laadimispunkte Saksamaal, Hollandis, Prantsusmaal, Itaalias ja Hispaanias. Peaaegu 42% kõigist elektrisõidukite laadimispunktidest on koondunud kahte Euroopa Liidu riiki: Hollandisse (112 000) ja Saksamaale (88 000). Viis riiki, kus laadimispunkte on kõige vähem, on Eesti, Läti, Leedu, Küpros ja Malta.

Olukord on aga kiiresti muutumas. Kui praegu on Eestis enam kui 500 elektrisõidukite laadimispunkti, siis lähi ajal on Euroopa Liidu toel plaanis rajada veel 122 uut laadimispunkti 60 asukohta üle riigi.

Elektrisõidukite mitmekesisus kasvab

Elektrisõidukid on järgmise põlvkonna transpordivahend. Nii nende tehnilised ja ehituslikud lahendused, regulatsioonid, kasutusmugavus, ergonoomika kui ka töökindlus on sisepõlemismootoritega võrreldes põhjaliku muutuse läbi teinud.

Disaineritele anti vabad käed ja tootjad lasevad igal aastal turule uusi mudeleid. Ostjad on vahepeal juba andnud märku sellest, et nad otsivad elektrisõidukeid, mis ei erine väliselt sisepõlemismootoriga autodest.

Kõige populaarsemad elektrisõidukite mudelid Euroopas aastal 2023

2023. aasta esimeses kvartalis olid (uute autode) ostjate seas kõige nõutumad mudelid Tesla Model Y, Volvo XC40, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 ja Audi Q4 e-tron.

Elektriautod muudavad harjumusi

Elektriautodel on palju eeliseid. Nad vajavad vähem hooldust – nende puhul ei pea iga 30 000 kilomeetri järel vedelikke või filtreid vahetama ega korrapäraselt uusi rihmu ja kette ostma.

Sellest hoolimata on elektrisõidukid jätkuvalt uudisasi ja nende puhul tuleb väljakutseteks valmis olla.

Elektriauto pole lihtsalt teistmoodi toodetud sõiduk. Kui otsustad sisepõlemismootoriga sõiduki asemel elektrilise kasuks, ole ühtaegu valmis muutma ka enda tarbimis- ja sõiduharjumusi. Auto laadimise eest hoolt kandmine erineb lihtsalt bensiinijaama minekust ja auto tankimisest.

Muretu sõidu tagamiseks ja pingeliste olukordade vältimiseks tasub olla tuttav elektriautoga sõitmise eripäradega.

1. Selgita välja oma elektriauto sõidukaugus – vahemaa, mille auto täislaetuna maha suudab sõita.

Ära usalda pimesi armatuurlaua näidikuid. Auto arvuti ei tea täpselt Sinu sihtpunkti ega tunne Su sõidukiirusi, seega võib armatuurlaual kuvatav teave pisut eksitav olla. Näiteks võib auto samavõrra laetuna sõita linnas 300 kilomeetrit, kuid linnast väljas ainult 200 km.

2. Ära võta esimesel sõidul elektriautoga ette pikka teekonda

Katseta üht elektrisõiduki sõidurežiimi ja siis teist. Niiviisi õpid tundma kasutusrežiimide vahelisi erinevusi ja vahemaid, mida see auto suudab läbida.

3. Vaata enne sõidu alustamist üle teele jäävad laadimispunktid

Leidub mitmesuguseid telefoni laaditavaid rakendusi, mis näitavad lihtsasti ära kõik teekonnale jäävad laadimispunktid. Pikema sõidu puhul ole valmis kasutama erinevate laadimisvõrgustike rakendusi, näiteks Eleport, Enefit VOLT, Alexela Laadija jt.

4. Miinuskraadidega kaasnevad lisaväljakutsed

Väga külmadel päevadel võib elektriautoga sõidetav vahemaa väheneda isegi rohkem kui kaks korda. Seda mõjutab ka auto sisemuse soojendamiseks kasutatav energia. Autoaku võimsust ei kasutata külmakraadide puhul sama otstarbekalt ja seega peab autot sagedamini laadima.

Loomulikult peab jahedamatel aastaaegadel meeles pidama ka muidu kõigile juhtidele mõeldud nõuandeid.

Isiklik elektriauto laadimisjaam: mugav ja kasulik

Elektriauto ostmist kaaludes võta arvesse, et elektrihind võib kõikuda ja auto tasub end ära pikema perioodi jooksul väiksemate hoolduskulude kaudu. Kui Sul on isiklik laadimisjaam, tasub auto ära veelgi kiiremini.

Seega, kui Sulle kuulub eramaja või isiklik parkimiskoht, on soovitatav hankida oma laadimisjaam.

1. Kui suur on lubatud elektrivõimsus Sinu kodus?

Oluline on teada oma kodu lubatud elektrivõimsust ja keskmist energiatarbimist, et saaksid välja arvutada, kui palju energiat jääb elektriauto laadimiseks.

Pea meeles: üldjuhul laetakse elektriautosid öösiti, kui kodus läheb vaja vähem elektrit ja suuremat osa elektrist saab laadimiseks kasutada.

2. Kui võimsa laadimisjaama peaks valima?

See sõltub elektriauto laadija võimsusest, mis võib ulatuda vanade autode puhul 3,7 kilovatist 22 kilovatini uute juures. 3,7- ja 7,4-kilovatiste ühefaasiliste laadijatega elektrisõidukite puhul piisab ühefaasilisest laadimispunktist. Kui kavatsed aga elektrisõiduki tulevikus välja vahetada, tasub investeerida suurema võimsusega 11- või 22-kilovatisesse laadimisjaama.

Hea teada: kui elektriauto enda laadija võimsus on laadimisjaama omast väiksem, ei pruugi võimsam laadimisjaam autot kiiremini laadida.

3. Kuhu laadimisjaam paigaldada?

Laadimisjaama paigaldamine eramaja seina külge on kõige soodsam variant. Kui laadimisjaam seatakse üles maa-aluses garaažis või õues, peab arvesse võtma kaugust elektrikilbist ja juhtmete vedamist (kas tuleb lammutada ja eemaldada katteid ja kihte, kas vaja läheb veel mingeid ehitusmaterjale). Lisandub ka paigaldamise ja lisatöö kulu.

Meie soovitus: laadimisjaama valides uuri, kas ostetud varustusele laieneb garantii ja kas läheduses asub tootja kohalik esindaja, kelle poole murede puhul pöörduda. Lisaks soovitame jätta laadimisjaama paigaldamise kvalifitseeritud spetsialistidele, kes suudavad seda tööd kindlasti hästi teha ja annavad sellele ka garantii.

Elektriauto kindlustamine

Põhimõtteliselt pole elektrilise ja sisepõlemismootoriga sõiduki kindlustamisel vahet. Elektriauto puhul kehtib samasugune kohustuslik liikluskindlustus nagu sisepõlemismootoritega sõiduki puhul. Kindlustuse hinna määravad kindlustusandjad arvukaid kriteeriume arvesse võttes, kütusetüüp on neist ainult üks. Kuid kaskokindlustust kaaludes peaksid uurima, kas kindlustuskaitse rakendub ka elektriautodele.

Uuri välja, kas Sinu koduriigis on Su elektriauto ametlik remondiesindus

If Kindlustuse liikluskindlustuse tootejuht Danas Dilys soovitab elektrisõidukite omanikel panna tähele, kas nende koduriigis leidub vastava autofirma ametlik esindus ja kus nad auto remonditöid korraldada kavatsevad. Kindlustuskaitse paketi peaks valima selle järgi.

Kaskokindlustus on elektriauto puhul tähtsam, kui esmapilgul tundub

Kui võrrelda sarnase elueaga, kuni viie aasta vanuseid autosid, on elektrisõidukite puhul keskmine kindlustusnõue ligikaudu 1950 eurot, sisepõlemismootoriga autode puhul aga 1430 eurot. Kõige sagedasemad nõuded puudutavad tavalisi liiklusõnnetusi, mille käigus on saanud kahjustada mitmesugused keredetailid, tuuleklaasid, rehvid või veljed.

Elektriauto remont võtab varuosade piiratuma tarne tõttu kauem aega. Teatud varuosade tarneks võib kuluda palju aega või siis valitseb tarneaegades ebakindlus. Näiteks moodustab põhiaku hind sageli üle poole terve auto hinnast; nii et kui põhiaku on kahjustatud, pole auto remontimine suure tõenäosusega üldse otstarbekas.

Elektriauto kaskokindlustuse hind

Kaskokindlustuse hind sõltub nii autoomanikust endast kui ka auto tehnilistest omadustest. Veel tänagi kujutavad elektrisõidukid endast ainult väikest osa meie teedel liiklevatest autodest. Seega on kindlustusmaksete täpseid suhtarve statistiliselt keeruline määrata. Samas, kui võrrelda sarnase tootja autosid, on elektrisõidukite kaskokindlustuse maksed kindlustusekspertide hinnangul ligikaudu 15% kõrgemad.

Miks maksab kaskokindlustus elektriauto puhul rohkem?

Elektriautod on kallimad ja seetõttu on auto täielikuks hävimiseks loetavate juhtumite puhul kindlustushüvitis loomulikult suurem.

Elektriautode omanikud teatavad kahjudest suhteliselt sagedamini. On täheldatud, et Tesla autode puhul esitatakse Balti riikides kahjunõudeid ligi 5% sagedamini, samas kui keskmised kindlustushüvitised on suuremad.

Kindlustuse hinda mõjutab ka see, et mõne elektrisõiduki tootmises kasutatakse kalleid materjale (nt alumiiniumi või süsinikkiudu). Lisaks mõjutavad hinda elektriautodesse paigaldatud täiustatud turvasüsteemid, mis neid liiklusõnnetuste eest kaitsevad. Kui sellised süsteemid katki lähevad, on remont kulukas.

Põhjused, miks elektriauto puhul on kaskokindlustus veelgi olulisem

Elektriautod saavad sagedamini viga

Nagu juba mainitud, teatavad elektriautode omanikud kahjujuhtumitest tihedamini. Üks põhjus on see, et mõned elektrisõidukid on dünaamilisemad ja rahvarohketes piirkondades sõites on keskendumine ülioluline.

Suuremad kindlustushüvitised

Danas Dilyse sõnul ulatub elektriautode puhul keskmine kindlustushüvitis umbes 2000 euroni.

Autoabi

Elektriauto kasutajale on see teenus eriti tähtis. Mida vanem on auto, seda tõenäolisemalt esineb sellel tehnilisi rikkeid, mille puhul osutub vajalikuks kas autoabi või remondi ajaks saadav asendusauto.

Elektrisõidukite autoabi: millal see kasuks tuleb?

Elektrisõidukitele pakutakse samu autoabiteenuseid nagu sisepõlemismootoriga autodele. Kuid erinevalt meile harjumuspäraseks saanud autodest vajavad elektriautod tühjenevate akude tõttu sagedamini autoabi.

Kõige tavalisemad autoabi kutsumise põhjused on (sageduse järjekorras):

  • rehvi purunemine,
  • liiklusõnnetused,
  • elektroonika rikked,
  • probleemid aku või auto käivitamisega.

Kindlustushüvitis avaliku laadimisjaama kahjustamise korral

Kui ostad elektrisõidukile kaskokindlustuse If Superkasko Lux või If Superkasko Lux+ paketi, saad lisaks kaasa vastutuskindlustuse, mis kehtib juhul, kui Sinu tõttu saab kahjustada avalik laadimispunkt või toiteallikas. Maksimaalne võimalik kindlustushüvitis võib sellisel juhul ulatuda 2000 euroni.

Kas Sinu järgmine auto sõidab elektriga?

Elektrisõidukite populaarsuse kiiret kasvu jälgides võiks väita, et tegemist pole mitte tulevikuautoga, vaid autoga neile, kes mõtlevad tulevikule. Ekspertide sõnul sõidame lõpuks kõik elektriautodega. Euroopa rohelise kokkuleppe vastu võtnud Euroopa Komisjon püüab liidu 2050. aastaks täielikult kliimaneutraalseks muuta. Üleminek elektrisõidukitele moodustab eriti olulise osa süsihappegaasi eraldamise vähendamisest, sest praegu paiskavad kütust põletavad autod õhku peaaegu viiendiku keskkonda eralduvast süsihappegaasist.

Nii et kui kaalud uue auto ostmist, siis loodame, et valiku tegemisel on Sulle abiks ka meie ülevaade elektriauto eelistest ja teemaga seotud praktilistest nõuannetest.