Uuring: kihutavad tõuksijuhid häirivad pooli jalakäijaid
Eri kiirusega sõidukid samadel teedel tekitavad inimeste vahel rohkesti pingeid ja ohtlikke olukordi. Paljudele jalakäijatele on suureks mureks kihutavad tõuksijuhid ja jalgratturid, selgus If Kindlustuse läbi viidud uuringust.
Uuringust selgus, et pooli inimesi häirivad kihutavad elektritõukeratturid ja veerandit segavad kiiresti sõitvad jalgratturid. Kuna Eestis on ikka veel palju piirkondi, kus eraldi jalgrattateid pole, ajavad sõiduteel sõitvad jalgratturid kurjaks ka autojuhte. Viiendikku autojuhtidest häirivad tee ääres sõitvad jalgratturid ja rohkem kui veerandit autode vahel sõitvad ratturid.
If Kindlustuse sõidukikahjude grupijuhi Taavi Kruusi sõnul selgus uuringust, et inimesed tahavad võimalikult kiirelt ja segamatult jõuda soovitud sihtkohta, seega on samadel teedel liikuvad eri kiirusega liiklusvahendid nii ohu kui ka pingete allikaks.
„Mõistagi oleks turvalisem, kui meil oleksid eraldi teed autojuhtidele, ratturitele ja jalakäijatele, paraku on neid pigem vähem, kui tarvis oleks. Seega on mõistmist vaja kõigilt osapooltelt, aga eelkõige on oluline, et autod mööduksid jalgratturitest piisavalt ohutult ning jalgratturid ja tõukerataste juhid võtaksid hoo maha jalakäijatest möödudes. Sellise harjumuse laiem kujundamine ühiskonnas aitaks oluliselt pingeid ja õnnetusi vähendada,“ selgitas Kruus.
Uuringu tulemustest ilmnes, et autojuhte häirivad liikluses autode vahel liikuvad jalgratturid rohkem kui mootorratturid ja mopeedijuhid. Kui jalgratturid segavad enam kui veerandit autojuhte, siis teiste liiklusvahenditega sõitjad vähem kui viiendikku.
Tõuksijuhid ja jalgratturid ise arvavad, et nad ei sega teisi
Üllatava asjaoluna selgus, et vaid 1% tõuksijuhtidest ja 5% jalgratturitest tunnistas, et nad võivad sõita inimeste vahel kergliiklusteel liiga kiiresti või autode vahel häirivalt.
„Kindlasti on see tunnetuslik küsimus – kas inimene tajub, et tema liiklemine võib teisi häirida, või mitte. Kardetavasti on siiski paljudele üllatus, et näiteks kergliiklusteel tuleb inimestest mööduda peaaegu nende kõndimise kiirusega. See, et kellegagi pole seni õnnetust juhtunud, ei tähenda, et ta käituks korrektselt. Samasugust liiklusviisakust ja ettevaatlikkust peavad meeles pidama ka autojuhid jalgratturite osas,“ lisas Kruus.
Balti riikide liikluskultuuri võrreldes on märgata, et kõnniteel kihutavad elektritõukerattad häirivad kõigis riikides ligi pooli jalakäijaid. Eestlasi segavad teistest rohkem ka sealsamas kihutavad jalgratturid. Leedukaid häirivad kõige enam linnades autode vahel manööverdavad jalgrattad, mopeedid ja mootorrattad. Kõige rahulikumalt suhtuvad eri liiklusvahenditesse samal teel Läti elanikud.
Eestis, Lätis ja Leedus läbi viidud If Kindlustuse uuringus osales pisut rohkem kui 1000 inimest igast riigist.