Kindlustus soovitab: mida kontrollida kasutatud sõiduki juures enne selle ostmist?

Kasutatud auto ostmine võib olla põnev, ja samas ka stressirohke kogemus. Autot ostes tahame olla kindlad, et müüja väited auto kohta on õiged. Kui uut autot ostes saame kaasa tootjapoolse garantii, siis kasutatud auto ostmine võib tunduda kui kotis põrsa ostmine.  

Kasutatud sõiduki kontroll enne ostmist on ülioluline, et säästa end hilisemast pettumusest ja võimalikust rahalisest kahjust.

Õnneks on mitmeid viise, kuidas saab ostja ennast pahatahtliku müüja eest kaitsta. Leiad siit soovitused, kuidas võimalikke ebameeldivaid üllatusi vältida.

Sõiduki ajaloo kontrollimine enne ostmist

Enne kasutatud auto ostmist tuleks kindlasti üle vaadata sõiduki ajalugu. See on tehtud väga lihtsaks, vaja on vaid auto registreerimismärgi numbrit ja VIN-koodi. Sisesta need mõlemad Transpordiameti taustakontrolli ja saad ülevaate auto tehnilistest andmetest. Lisaks kuvatakse auto läbisõidu info, ülevaatuste andmed, päritolumaa ning sõidukiga tehtud tehingud.

Kui peale taustakontrolli näed punast hoiatavat teksti, et autol on piirang või auto on panditud, tuleb tehing kindlasti katki jätta. Üle tasub ka kontrollida, kas müüja antud numbrimärk klapib VIN-koodiga. Vahel annab müüja ostjale VIN-koodi, mis kuulub korrektsema ajalooga sõidukile kui see, mis tegelikult müügis on.

Eesti Liikluskindlustuse Fondi lehel saad kontrollida sõidukiga seotud kindlustusjuhtumite infot. Päring kuvab ka nende juhtumite info, mille tagajärjel on kindlustusandja lugenud sõiduki hävinuks. Oluline on aga meeles pidada, et kui sõidukil on kaskokindlustuse juhtumeid või kahjustusi, mis on lahendatud mitteametlikult, siis need Eesti Liikluskindlustuse Fondil lehel ei kajastu. Mõlemal lehel kuvatakse vaid seda infot, mis on kogutud sel ajal, kui auto on olnud arvel Eestis. Kui sõiduk on meile jõudnud mõnest välisriigist, siis võõrsil toimunud sündmuste kohta meie lehtedelt andmeid ei leia. Välismaalt toodud kasutatud autode andmeid saab kontrollida mõne teenusepakkuja abil, kellel on rahvusvahelistele andmebaasidele ligipääs.  

Kontrolli müüja tausta

Kui müüjaks on juriidiline isik, vaata kiirelt üle, ega seda ei ole Tarbijakaitseameti mustas nimekirjas. Samuti saad lihtsalt ja tasuta kontrollida Maksu- ja Tolliameti kodulehelt, ega ettevõttel või seda juhtivatel inimestel ole maksuvõlgasid. Kui müüjal on maksuvõlad, võib kahelda tema usaldusväärsuses ja ettevõtte jätkusuutlikkuses.

Kui müüjaks on eraisik, kontrolli, kas müüja on ikka ka auto omanik. Küsi kindlasti dokumenti ja veendu, et müüjal on õigus autot müüa. Kindlasti sõlmi ostu-müügileping ka eraisikust müüjaga. Lepingu põhja leiad Transpordiameti kodulehelt. Eraisiku tausta saad kontrollida tema nime otsingumootorisse sisestades.

Kui kahtled, ära osta

Kui plaanid osta kasutatud autot, tee kindlasti proovisõit ja lase sõidukit asjatundjal kontrollida.

Usalda oma kõhutunnet müüja suhtes. Kui Sulle tundub, et ta keerutab ja survestab Sind lausetega nagu “Mul on teisi huvilisi veel, homseks on kindlasti läinud”, siis võta pigem mõtlemisaega. Uuri täpsemalt müüja ja sõiduki tausta ning veendu, et pole mingeid võimalikke ohukohti. Siin aitab Sind ka transpordiameti põhjalik ülevaade selle kohta, millele tähelepanu pöörata, kui tekivad kahtlused.

Kindlasti tee sõidukiga proovisõit. Kontrolli tagurduskäiku, seisupidurit ja kõiki elektriseadmeid. Võimalusel lase sõltumatul asjatundjal (näiteks automargi esindusel) sõiduk üle vaadata. Sinna investeeritav summa on kindlasti väiksem kui hilisemate puuduste kõrvaldamisele kuluvad summad. Lisaks saad selviisil dokumenteerida auto seisukorra selle ostmise hetkel. Vajadusel aitab see Sul hiljem tõestada, kas mõni puudus oli juba autot ostes või mitte.

Kuidas saab kindlustus mind aidata, kui selgub, et olen ostnud vigase sõiduki?

Kui mõistad peale ostu, et autol on olulisi puudusi, mida müüja ei ole avaldanud – st oled saanud petta, siis esmalt pead võtma ühendust auto müüjaga. Koos peaksite jõudma lahenduseni, kuidas puudused kõrvaldada, või soovite ostu-müügi lepingu tühistada ja müüja peaks auto tagasi ostma. Kui ilmnenud puuduste osas ei jõuta üksmeelele, siis saad pöörduda Tarbijavaidluste komisjoni poole.

Neid kahjusid, mis on otseselt tekkinud sellest, et autol olid puudused juba ostes, kindlustus paraku ei hüvita ning sellisel juhul tuleb Sul siiski pöörduda müüja poole. Kui aga oled leidnud endale korralikult hoitud ja töökorras auto, siis hea kaskokindlustus aitab Sul toime tulla kuludega, kui oled sattunud õnnetusse ja auto vajab remonti. Lisaks on Ifi kaskokindlustusega Sul käepärast 24/7 autoabi, nii et kui peaksid kusagil teele jääma, on abi telefonikõne kaugusel. Korralik kaskokindlustus annab Sulle meelerahu, et kui juhtub õnnetus, aitab kindlustus Sul ootamatute kulutustega toime tulla.  

Sulle võib veel huvi pakkuda: